De jury van de Stichting Musical Awards

Jon van Eerd

Voorzitter

Jon van Eerd studeerde Engelse Taal en Letterkunde en Theaterwetenschap. Hij begon zijn carrière als acteur in Engeland en Amerika in producties als Equus en Dood van een Handelsreiziger. Hij speelde bij Theatergroep de Appel en Mickery en in musicals zoals La Cage aux Folles en Charley alsmede in komedies waaronder Boeing Boeing en Het Zakkendiner. Hij wisselde het lichte genre af met ondermeer de opera Eisler en The Zoo Story. In 2004 begon hij met het schrijven van zijn eigen absurde komedies van het z.g. Nieuwe Genre, met Harrie Vermeulen als vast personage. Zo bracht hij al zo’n vijftien producties uit waaronder Harrie Let Op de Kleintjes dat ook internationaal een groot succes is. Sinds 2015 is hij artistiek leider van PRETPAKHUIS. In deze hoedanigheid is hij ook weer gaan regisseren (o.a. Kunst & Kitsch en 20-20). Jon schreef musicals (Charley, de Fabeltjeskrant), chansons en liedteksten (Ik Laat Je Gaan, Zo Is Dat) en was verantwoordelijk voor vertalingen/bewerkingen (Addams Family, La Cage). Jon was te zien in talloze film- en TV-producties (Moeder Ik Wil Bij de Revue, Passion) en is ook als als acteur en regisseur actief in de wereld van nasynchronisatie (Aladdin, Shrek, Verschrikkelijke Ikke). Dit seizoen zal Jon te zien zijn in Harrie Neemt de Benen. Jon heeft meerdere prijzen mogen ontvangen, waaronder 5 musical Awards, de Gouden Notenkraker en de Johan Kaartprijs.

Hilde Scholten

Vicevoorzitter

Hilde Scholten raakte al op jonge leeftijd in de ban van musicals en cabaret. Ze studeerde Theaterwetenschap aan de Universiteit van Amsterdam, en kwam in de tussentijd te werken bij de Avro en het Theater Instituut. Hier bleef ze ook na haar studie geruime tijd betrokken. Haar werkterrein breidde zich tevens uit naar het maken van boeken over theater, waaronder het boek Musicals in Nederland, en het samenstellen van cd’s en dvd’s. Vanaf 2010 is Hilde actief als programmeur voor verschillende theaters. Momenteel is ze Manager Programmering & Innovatie van DNK in Assen. Hilde maakte al een aantal jaren deel uit van de jury en het bestuur van het Musicalawardsgala.

Arno Gelder

Jurylid

Arno Gelder (1958) is journalist en schreef 44 jaar voor Het Vaderland en het Algemeen Dagblad recensies, interviews en reportages over musical, toneel, cabaret, pop- en klassieke muziek, beeldende kunst, opera, ballet en boeken. Hij interviewde onder anderen ABBA, Paul McCartney, The Who, The Bee Gees en David Bowie, de kleinkunstenaars Paul van Vliet, Brigitte Kaandorp, Youp van ‘t Hek, Claudia de Breij, Bert Visscher, Tineke Schouten en Jochem Myjer alsmede de acteurs en regisseurs Pierre Bokma, Anne Wil Blankers, Gijs Scholten van Aschat en Ivo van Hove. Op musicalgebied had hij vraaggesprekken met onder anderen Simone Kleinsma, René van Kooten, Stanley Burleson, Gerrie van der Klei, Jos Brink, Brigitte Heitzer en Paul Groot. Arno Gelder woonde in de jaren 80 in Londen de premières van onder meer Cats en Evita bij. Vanaf midden jaren 70 volgde hij de onweerstaanbare opkomst van de musical in Nederland op de voet.

Dianne Zuidema

Jurylid

Dianne Zuidema studeerde Theater-, Film- en Televisiewetenschap in Utrecht. Na het afronden van haar studie in Utrecht ging ze naar New York om daar Performing Arts Management te studeren. Ook werkte ze daar onder andere bij de Manhattan Theatre Club als assistent van de directeur van het Musical Theatre Program. Haar liefde voor musical is op die plek opgebloeid. Bij terugkomst in Nederland werkte Dianne voor het Springdance festival in Utrecht en verhuisde vervolgens naar Terschelling om daar het Oerol Festival te leiden. Na zeven festivals maakte ze de overstap naar De Balie in Amsterdam, en vandaaruit stak ze het Leidseplein over om aan de slag te gaan bij de Stadsschouwburg Amsterdam als adjunct-directeur en later directeur. Hierna werkte ze een jaar als interim zakelijk directeur bij Zuiderstrandtheater/Amare (Den Haag) en nu is ze sinds 2019 directeur/programmeur van Schouwburg Amstelveen. Dianne is ook lid van de Toneeljury.

Joy Kreiken

Jurylid

Joy Kreiken (1984) is sinds 2017 werkzaam als programmeur bij Zwolse theaters. In Zwolle ligt haar focus op het programmeren van de genres musical, dans, cabaret en show. Joy studeerde Theaterwetenschappen en Theaterdramaturgie aan de Universiteit van Utrecht. Ze studeerde in 2006 af met een scriptie over dramaturgie bij de Nederlandse musical. Sindsdien is ze zich altijd voor het genre musical blijven inzetten: ze werkte o.a. als dramaturg bij het M-Lab, gaf les in musicalrepertoire en –geschiedenis aan de Fontys Hoge School in Tilburg. En bij Zwolse theaters is het haar doel om in de programmering een goede balans te vinden tussen de grote titels en de nieuwe of minder bekende (musical)producties. Joy kijkt er nu naar uit om het prachtige, rijke musicallandschap in Nederland middels haar jurydeelname te kunnen eren.

Maurice Luttikhuis

Jurylid

Dirigent Maurice Luttikhuis (Enschede, 7 november 1963) is bekend als musical director van de musical producties van Joop van den Ende, composer van Holiday on Ice, gast-dirigent van het Metropole Orkest en hij is oprichter en dirigent/arrangeur van orkest The New Symphonics. Hij was onder meer dirigent bij Les Miserables, Cats, The Phantom of the Opera, Miss Saigon, Elisabeth en The Lion King.

Michiel de Regt

Jurylid

Michiel de Regt is regisseur. Hij regisseerde veel en op uiteenlopende plekken en houdt zich eveneens bezig met het schrijven, bewerken en vertalen van toneelteksten. De Regt begon zijn carrière bij Toneelschuur Producties en maakte daar in het oog springende en succesvolle voorstellingen zoals Antigone, Wreed en Teder en Wachten op de Barbaren. Als vaste maker bij Orkater regisseerde hij, naast een aantal succesvoorstellingen met Geert Lageveen en Leopold Witte, ook de grote producties Op de Bodem, Distel en Julius Caesar. Zijn eerste stappen als choreograaf zette hij bij Conny Janssen Danst. Naast toneel regisseert De Regt ook cabaret, waaronder Yentl & de Boer, Alex Ploeg, Pepijn Schoneveld e.a. De Regt won de Ton Lutzprijs, werd genomineerd voor de BNG Nieuwe Theatermakersprijs en de voorstelling Ultimatum, die hij met Alex Ploeg maakte werd genomineerd voor de Poelifinario. Wachten op de Barbaren’ werd geselecteerd voor de Nederlandse Dansdagen.

Henriëtte Tol

Jurylid

Nadat Henriëtte in 1974 afstudeerde aan de Toneelschool Amsterdam was zij 11 jaar verbonden aan Toneelgroep Centrum. Daarna speelde ze in stukken van Het Nationale Toneel, Toneelgroep Suburbia en onlangs nog in Pinkpop bij Toneelgroep Maastricht. Daarnaast speelde zij in talrijke vrije producties waaronder Bloedverwanten Vergetelheid, Een Goed Nest, The Normal Heart, Liefde Half Om Half, Huisvrouwmonologenen Calender Girls. Ook was ze te zien in de musical Soldaat van Oranje in de rol van Wilhelmina. Voor haar rol in de musical Spring Awakening ontving zij in een John Kraaijkamp Musical Award. Henriëtte’s eerste rol op het witte doek was in de speelfilm Soldaat van Oranje van Paul Verhoeven. Ook speelde ze in films als De Zevende Hemel, Popoz de film, Tula: The Revolt, Gebroken spiegels, Een vlucht regenwulpen, De stilte rond Christine M. en De Anna. Henriëtte is ook bekend van haar rollen in populaire televisieseries als Bloedverwanten, Keyzer & de Boer advocaten en Westenwind.

Rennie Rijpma

Jurylid

Rennie Rijpma is hoofdredacteur van het AD, mediapartner van de Musical Awards. Ze heeft meer dan 25 jaar ervaring in de journalistiek en volgde in die hoedanigheid ook de culturele wereld. ,,Het is mooi om zowel journalistiek als cultuur voor een zo'n groot mogelijk publiek toegankelijk maken.''

Contact Us

We're not around right now. But you can send us an email and we'll get back to you, asap.

Start typing and press Enter to search